top of page

ברנז'ה יולי 2023




נשיא בית המשפט לשעבר, אהרן ברק השתתף בכנס באוניברסיטת רייכמן על סוגיית צמצום עילת הסבירות ואמר כי הוא בעד צמצום התערבות בג"ץ במדיניות גבוהה של הממשלה, "אם זה מרצה את לוין". "עילת הסבירות חשובה מאוד", אולם "פיתוחה לא אומר שתופעל על שאלות של מדיניות - אם זה יספק את יריב לוין, אני מעדיף". מנגד, טען ברק, כי לאור התנהלות ממשלת נתניהו, "נכון מאוד שלעניין המינויים נשאיר את המצב על־כנו. מינויים זה חשוב מאוד. כשאתה רואה את המינויים שהממשלה הזאת עשתה נהיה לך חושך בעיניים".


השופט נחשון פישר מבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון קיבל לאחרונה תביעת מזונות שהגישה אם לילדה נגד האב, שמזה שנים מתעלם מקיומה של בתו ואף בחר לא להגיע לדיון. השופט פישר קבע שהאב חייב לשלם לאם 4,300 שקל בחודש, בהם מרכיב של "דמי טיפול", ופסק הדין יועבר לו באמצעות מזכירות בית המשפט.


פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב, ספד לאביו - השופט חיים פורת ז"ל - בערב לזכרו ואמר כי הדבר שריגש אותו מכל הדברים הטובים שנאמרו על אביו הייתה העובדה שהוא הבין שאביו היה "שופט אהוב על עורכי הדין". הערב נערך בחסות יו״ר מחוז מרכז של לשכת עורכי הדין עו״ד רומי קנבל ובריכוזו האקדמי של עו"ד שמעון חסקי. נצפו גם השופט בדימוס אשר גרוניס, השופטת צילה צפת סביונה רוט לוי ואת דברי הפתיחה וההנחיה הגישה אורית מור סיניבר.


משלחת רשמית של הרשות השופטת, המונה 88 שופטים ועובדים יצאה למסע לפולין. המסע, יתקיים בין התאריכים ה־4 עד ה־9 ביוני ובראשות המשלחת עמדה נשיאת בית הדין הארצי לעבודה השופטת ורדה וירט ליבנה.


מנכ"ל משרד המשפטים, איתמר דוננפלד, ומנהל מערך ייעוץ וחקיקה, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד שרון אפק, מינו היום צוות לבחינת עבודת המחלקה לחקירות שוטרים. זאת, בעקבות המלצות דו״ח מבקר המדינה בנושא "הטיפול של מח"ש והמשטרה בעבירות שוטרים", מחודש מאי 2023. חברי הצוות הם: מנכ״ל משרד המשפטים, איתמר דוננפלד; מנהל מערך ייעוץ וחקיקה, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד שרון אפק; סגן נשיא בית המשפט המחוזי, השופט בדימוס עודד מודריק; שופט בית המשפטי המחוזי בדימוס, דוד רוזן; ועו״ד ענת מייסד כנען, הסנגורית הציבורית הארצית.


השופט בדימוס פרופ' מנחם פינקלשטיין נכנס לתפקידו כנציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, במשרד המשפטים. זאת, לאחר שסיים לאחרונה את תפקידו כיושב ראש ועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת האסירים הביטחוניים מבית הסוהר גלבוע. פינקלשטיין כיהן בעבר כסגן נשיא בית המשפט המחוזי מרכז וכשופט בבתי המשפט המחוזיים חיפה ומרכז, וקודם לכן כיהן כפרקליט הצבאי הראשי, התובע הצבאי הראשי, הסנגור הצבאי הראשי וכשופט ומשנה לנשיא בית הדין הצבאי לערעורים.


פרופ' מרדכי שמעונוב, מנהל מחלקה כירורגית בבית החולים וולפסון הוא אחד המומחים העולמיים בתחום כירורגיה אונקולוגית, ניתוחים לאפארוסקופיים מתקדמים וניתוחים לפרוסקופים. הניסיון והידע הרב שצבר במהלך השנים מעמידים אותו בשורה הראשונה של הרפואה בישראל ומחדדים את חשיבותו בבית החולים וולפסון שזכה באחד הרופאים הטובים בעולם.


נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, אשררה החלטה של בית הדין הרבני בנתניה המטילה עיצומים קשים על אישה הגורמת לניכור של הבת המשותפת מבעלה לשעבר. אחד הצעדים הוא הפסקת תשלום המזונות עד להודעה חדשה, ולצידו קנסות באלפי שקלים.


הבלוג המשפטי "רשות הרבים" פרסם לאחרונה שורת תרגומים למאמרים קאנונים בעולם המשפט, בין השאר: "היסודות ההיסטוריים של המשפט" של הרולד ג. ברמן; "השוויון הריק מתוכן" של פטר ווסטן; "הכוונה היא הכול" של סטנלי פיש; "אקטיביזם שיפוטי – עיון חוזר" של תומאס סואל; "ליבת הטיעון נגד ביקורת שיפוטית" של ג’רמי וולדרון ועוד.


חמישה שופטי כינוס נכסים בכירים שאישרו את השתתפותם בכנס של גוף פרטי של מגשרים, שע"פ התקנון שלו אמור לקבל 20% מכל תשלום שיועבר לעו"ד מגשר שפועל במסגרתו, נאלצו הערב לבטל את השתתפותם. השופטת סיגל יעקובי, השופט אביגדור דורות, השופטת נועה גרוסמן, השופטת איריס לושי עבודי והשופט עאטף עילבוני. החמישה הם מבכירי השופטים בישראל העוסקים בתיקי חדלות פירעון. בסמכותם להורות על העברת תיקי חדלות פירעון למגשר כזה או אחר. הנהלת בית המשפט פנתה אל השופטים לקבלת הבהרות. לאחר שהחמישה פנו לוועדת האתיקה הבהירה זו לשופטים כי אסורה עליהם ההשתתפות בכנס.


בג"ץ דן בעתירות שמבקשות לגייס נשים לכל תפקידי הלחימה כולם, כולל ביחידות המיוחדות. יודעי דבר טוענים כי ככל הנראה הנשיאה השופטת אסתר חיות תסיים את כהונתה באוקטובר הקרוב במתן פסק דין מהדהד בעתירה זו. האם תוכלו לנחש כבר עכשיו מה תהיה פסיקתה? מגזין בית המשפט עוקב ומעדכן.


מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, 'נזף' בפרקליטים שמגישים בקשות לנט המשפט באמצעות "פתקית", ולא כמתחייב במסמך: "הגשת מסמכים בפתקית גורמת לשיבושים ובלבול, ומהווה גם אפליה כלפי משתמשים אחרים בנט המשפט שאין באפשרותם לעשות כן. ברצוני להבהיר כי השימוש בפתקית בנט המשפט נועד אך ורק להחלטות שיפוטיותף ואין לעשות שימוש בפתקיות בהגשת התגובות או מסמכים אחרים על ידי בעלי דין".


לאחרונה התפרסמה אסופת מאמרים לכבוד פרישתו של השופט סלים ג'ובראן: "ספר סלים ג'ובראן". הספר כולל מאמרים ומחקרים של משפטנים בכירים שעוסקים, בין השאר, בפסיקותיו של השופט ג'ובראן. עורכי הספר הם אהרן ברק, מוחמד ותד, גד ברזילי ז"ל ודורית פרידמן. המגזין ממליץ לקרוא את מאמרו של השופט אלרון "המשפט הפלילי – על צומת דרכים" בו הוא מתאר את התפתחות המשפט הפלילי בישראל וביקורתו על המעבר מ"שיח של ראיות" ל"שיח של זכויות".


Comentários


bottom of page