top of page

ברנז'ה אוגוסט 2023


בטקס חלוקת תעודות של לשכת עורכי הדין שנערך בחודש האחרון נצפו גם עו"ד אלעד אמיר, מוסמך חדש בלשכה, בנם של שופטת בית המשפט המחוזי בתל־אביב דנה אמיר ושל עו"ד שרון אמיר ממשרד נשיץ ברנדס אמיר ושות'. המוסמך החדש קיבל תעודה מיו"ר הלשכה החדש, עו"ד עמית בכר. עוד הצטרפו למשפחת עורכי הדין: עו"ד נורה כבוב, בתו של שופט העליון חאלד כבוב ועו"ד אורי יניב, בנו של השופט שי יניב מבית המשפט המחוזי בתל אביב.

המועצה הארצית של הלשכה בחרה את יו"ר ועד מחוז צפון, מוחמד נעאמנה, לקדנציה נוספת כנציג השני של הלשכה בוועדה, לצידה של אילנה סקר הממשיכה את כהונתה. נעאמנה קיבל את קולותיהם של 34 מבין 44 חברי המועצה, בעוד יצחק נטוביץ - קיבל שלושה קולות בלבד.


פסיקה תקדימית של שופט בית המשפט העליון יוסף אלרון, קבעה כי המונח "בית מגורים" מפורש על פי השימוש בפועל ולא על ידי הייעוד שלו. החלטה התקבלה בהסכמת השופטים רות רונן וח'אלד כבוב. הפסיקה של בית המשפט הפכה בעצם פסק דין קודם של בית המשפט המחוזי בנצרת והחזירה לתוקף צו איסור שימוש מנהלי בהוצאת הוועדה המקומית לתכון ובנייה גליל עליון, שהוצא נגד מפעיל וילת אירוח במושב אמנון הנמצא מצפון לכנרת. מדובר בפעם הראשונה בה בית המשפט העליון נדרש לנושא זה. בסיכום פסק הדין השופטים קראו למחוקק להבהיר את ניסוח המושג.


השופט תומר סילורה מבית הדין לעבודה בתל־אביב קבע כי אירוע שבמסגרתו התמוטט עובד אחרי שיחה שבה סירב המעסיק שלו לבקשתו להעלאת שכר, יוכר בתור תאונת עבודה. השופט מינה מומחה רפואי לבחינת הקשר בין האירוע לבין שבץ שבו לקה העובד שעות ספורות לאחר מכן.


השופט שלמה אלבז מבית המשפט למשפחה בירושלים דחה בקשה לצו הגנה שהגישה אם לפעוט כבן שנתיים וחצי נגד בן זוגה לשעבר. לטענת האישה, האב הכה את בנם מספר פעמים ויש להרחיקו ממנו בדחיפות. לראייה היא הגישה סרטון שבמסגרתו הפעוט מאשר לכאורה את גרסתה, אלא שהשופט קבע שהסרטון מגמתי ומסולף, ושלמעשה טענת האלימות לא הוכחה.


השופטת עידית בן־דב ג'וליאן מבית המשפט למשפחה בפתח תקווה אישר תביעה להגדלת מזונות שהגישה אם לשניים נגד בעלה לשעבר, בטענה שהוא נמנע מלקיים את זמני השהות שנקבעו בהסכם הגירושים כשהוא מסרב להיפגש עמם ללא זוגתו החדשה וילדיה. השופטת קבעה שבמקום 3,000 ש"ח בחודש, הוא ישלם מעתה כ־4,500 ש"ח.


השופט רפי ארניה מבית משפט השלום בראשון לציון הכריע לאחרונה בסכסוך בין שני האחים שירשו את "מסעדת חליל ובניו" המוכרת מרמלה: אחד הבנים קנה את חלקו של אחיו וביקש למנוע ממנו לפתוח מסעדה חדשה בשם "חומוס חליל", אבל השופט קבע שמותר לו להשתמש בשם.


השופט דרור ארד־אילון מבית המשפט המחוזי מרכז־לוד קיבל לאחרונה ערעור שהגישו שלושה בעלי דירות בבניין בגבעת שמואל, שלא קיבלו פטור מהיטל השבחה לאחר שהוועדה המקומית קבעה שהם חלק מקבוצת רכישה. השופט קבע שהם זכאים לפטור לאחר שלא הוכח שבתהליך רכישת הזכויות בקרקע ובניית הדירות היה "גורם מארגן" – אחד המאפיינים ההכרחיים לקבוצת רכישה.


הנהלת בתי המשפט הודיעה כי השופטים יובל גזית ונאווה ברוורמן יקודמו לשופטים בכירים בבית המשפט השלום בתל אביב. קידומם נעשה על בסיס משובים חיוביים ביחס למזגם השיפוטי. רבים במערכת המשפט שבעי רצון מהתנהלותם המקצועית. מכיוון ששר המשפטים יריב לוין מנוע מלפעול בעניינה של ברוורמן, הוא העביר את הסמכות בנושא לשר עמיחי אליהו - בהסכמת נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות - שאישר את הקידום.


בג"ץ מול צונאמי של עתירות פוליטיות: קיבל את העתירות לביטול "חוק טבריה", אשר היה אמור לאפשר ליו"ר הוועדה הקרואה בעיר (ראש העיר הממונה בפועל) להתמודד לראשות העיר בבחירות המוניציפליות הקרבות; עתירות לביטול "חוק הנבצרות" – תיקון לחוק יסוד הממשלה המבהיר כיצד ניתן להוציא לנבצרות ראש ממשלה, ומגביל נבצרות שלא ביוזמת ראש הממשלה רק למצבים רפואיים; עתירות המבקשות להורות לנתניהו להתפטר עקב חריגתו מהסדר ניגוד העניינים שנקבע לו; עתירות הדורשות להורות לשר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים; ועתירות לביטול החוק לצמצום עילת הסבירות – תיקון לחוק יסוד השפיטה המונע אפשרות לביקורת שיפוטית על שרי הממשלה ומליאתה בהתאם לעילת הסבירות.


השופטת תמר נסים שי מבית המשפט המחוזי בנצרת חייבה את בעלי המלון "סנט גבריאל" שבעיר לפנותו תוך חודשיים בשל אי-עמידתם בתנאי הארכת השכירות שנקבעו בהסכם מול הבישופות היוונית קתולית המחזיקה במנזר שבו הוא פועל. השופטת קבעה שהם איחרו במתן ההודעה על מימוש האופציה להארכת השכירות.


בית המשפט העליון, בפסק דין של השופט יוסף אלרון, דחה ערעור שהגישה משפחה שביקשה לקבל היתר בנייה לבית מגורים על המגרש בבעלותה בחדרה. הוועדה המקומית סירבה להנפיק היתר, בגלל היעדר תשתיות מתאימות בית המשפט העליון אומנם קבע כי הסיבה שהמתחם נותר שומם "מעוררת תהיות", אולם דחה את ערעור המשפחה. בימים האחרונים הגישה המשפחה תביעה כספית נגד העירייה בסך 2.6 מיליון ש"ח, בגין ההוצאות והעיכובים שלטענתה נגרמו לה.


השופטת עידית איצקוביץ מבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב דחתה תביעת אם־בית לשעבר במרכז הרפואי הגריאטרי "נאות המושבה" בנס ציונה, שטענה שסבלה מהתעמרות משפילה ופוגענית מצד מנהלת כוח האדם, שהביאה אותה לסף קריסה נפשית. השופטת קבעה שהיא לא הוכיחה את יסודות עילת ההתעמרות, ולכן לא תפוצה על כך.




Comments


bottom of page