top of page

ביהמ"ש הכיר בנכותו של בחור בן 26 בתור נכה צה"ל, במהלך שירותו הצבאי


חברי ועדת ערעורים לפי חוק הנכים שבבית משפט השלום בבאר שבע, שבראשם השופט בדימוס ברוך אזולאי, הכירו בנכותו של בחור בן 26 בתור נכה צה"ל, על רקע כאבים שמהם לסבול במהלך שירותו הצבאי ואבחונו כחולה פיברומיאלגיה.


בחור שהתגייס לצה"ל ושירת בחיל הים בתור לוחם בספינת ביטחון שוטף התלונן כל העת כל כאבי שרירים ורקמות. הוא סבל מכאבים משתקים שמנעו ממנו פעולות פשוטות כמו החזקה בהגה הספינה, ואף התקשה בעשיית צרכים. בשלב מסוים הוא הועבר לשרת בקריה בתל־אביב. אובחן אצלו כאב ברקמת החיבור ובשרירים (פיברומיאלגיה), ולאחר שחרורו מן הצבע קבע קצין התגמולים במשרד הביטחון כי הפיברומיאלגיה שלו החמירה חלקית עקב השירות הצבאי, ולכן הוא זכאי למענק חד־פעמי.


הבחור הגיש ערעור לוועדת הערר על החלטת קצין התגמולים בטענה כי היא שגויה, משום שהוא לא סבל מפיברומיאלגיה לפני השירות. לטענתו, המחלה נוצרה לו רק עקב תנאי השירות והיחס הרשלני שקיבל מגורמי הצבא. קצין התגמולים טען מנגד כי המחלה התפתחה אצלו עוד בהיותו נער, בשנים שקדמו לגיוסו. בין היתר נטען שבתקופה זו הוא סבל מהשמנת יתר, עבר תאונת דרכים עם חבלת ראש, והתלונן על כאבים באזורים שונים בגופו – כל אלו הם כר פורה להתפתחות המחלה.


חברי הוועדה, שבראשם השופט בדימוס ברוך אזולאי, טענו שחוות דעת המומחה מטעם קצין התגמולים אינה מבוססת דיה משום שהיא מציגה מחקר אחד בלבד וקשה לסמוך עליה באופן בלעדי. לעומת זאת, המומחית מטעם המערער הציגה נימוקים משכנעים יותר לכך שהמחלה נגרמה במהלך השירות בצה"ל. לפי חוות דעתה, הצעיר לא אובחן בנערותו כסובל מכאבים מפושטים הייחודיים לפיברומיאלגיה, אלא מכאבים ממוקדים וספציפיים. עוד הדגישה שבשונה מכאב האופייני לפיברומיאלגיה, הכאבים בשנות נעוריו של הצעיר לא העירו אותו משינה.


בעקבות כך השתכנעו חברי הוועדה שלא ניתן לקבוע על פי התיעוד הרפואי שקדם לגיוס שהייתה תרומה כלשהי לפריצת הפיברומיאלגיה, וקבעו שיש להכיר בנכותו של הצעיר בשל המחלה כנכות שנגרמה במלואה עקב השירות הצבאי.


עוד בחדשות:

Comentarios


bottom of page