top of page

השופט אלרון החמיר את עונשו של רוצח. המשמעות: העבריין ימות בכלא בשל עברו


עקרון קדושת החיים מחייב אפוא כי כאשר נגזר דינו של רוצח שהורשע בעבירת רצח, עליו לשהות במאסר מאחורי סורג ובריח לתקופה משמעותית עד מאוד, ולעיתים ראוי כי ייכלא למשך שארית חייו. כך קובע שופט בית המשפט העליון, יוסף אלרון, אשר הטיל מאסר עולם בלתי קצוב בגין עבירת הרצח. זוהי הפעם השלישית שבית המשפט העליון גוזר עונש זה, שמשמעותו עשויה להוביל למאסר עולם עד מותו של העבריין, שכן האפשרות לשחרור מוקדם מוגבלת יותר מאשר במאסר עולם רגיל.


הרפורמה בעבירות ההמתה קבעה, כי מאסר עולם יהיווה עונש חובה רק כאשר מדובר ברצח בנסיבות מחמירות, בעוד שהוא מהווה את העונש המרבי בעבירת הרצח הבסיסית. בשני המקרים הקודמים, נגזר מאסר עולם בלתי קצוב על עבירת הרצח הבסיסית עקב הצטברות של נסיבות חמורות, יחד עם קירבה ממשית לעבירת הרצח בנסיבות מחמירות. במקרה האחד רצח שוטר את אשתו באמצעות אקדח השירות שהיה ברשותו -במקרה השני אדם נורה ונעשה ניסיון לרצוח שלושה אחרים לאחר אלימות קשה, והעונש נחשב כחלק מהמאבק באלימות בחברה הערבית.


במקרה הנוכחי, העונש נגזר בשל עברו הפלילי של העבריין, רפעת עודה, אשר הורשע ברצח חליל מחרום ובניסיון לרצוח את עאזי מחרום בשנת 2014 לאחר קטטה של מה בכך. בית המשפט המחוזי בחיפה גזר עליו 37 שנות מאסר. בשנת 1989 הודה והורשע עוד בהריגה של אחים בני 14 ו-18 ובניסיון לרצוח את אמם שנותרה משותקת, וזאת בשל סכסוך שכנים. בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר עליו אז רק 13 שנות מאסר, בשל לחץ נפשי בו היה נתון ותרומתו לביטחון המדינה.


השופט אלרון מדגיש, כי עבר פלילי הוא אחד הרכיבים בגזירת העונש, וכי ככלל ההתחשבות בעבר פלילי מטרתה להקל בעונשו של מי שאינו מחזיק בעבר פלילי, יותר מאשר שהיא נועדה להחמיר עם מי שישי לו עבר פלילי. עם זאת, כאשר מדובר בעבירות המתה ובשל עקרון קדושת החיים, לא תמיד יהיה משקל משמעותי - אם בכלל - להעדר עבר פלילי. במקביל, אלרון מציין, כי אם לנאשם יש הרשעה קודמת בעבירות המתה, אזי עברו הפלילי יכביד על העונש בעבירת הרצח הנדונה.

 

"הטעם שבדבר הוא כי הממית אשר שב ונטל חיים של אדם אחר, חושף במעשיו את הפגם הערכי בקרבו. מי אשר המית בעבר ועשה זאת פעם נוספת, מגלה עד כמה קלים חיי אדם בעיניו ועד כמה הוא מתנכר לערך קדושת החיים, עד כי הוא נכון לשוב וליטול חיים של אדם אחר. עונש המאסר שריצה הממית והתיוג החברתי השלילי הנלווה להרשעתו הקודמת בעבירת ההמתה - לא מנעו אף הם מהרוצח לשוב אל סורו".


אלרון אומר גם כי "ניתן להצביע על כי מסוכנותו מוכחת והצורך להגן על הציבור מפניו - מוחשי וממשי; כי ספק אם יש בנמצא הליך שיקומי יעיל עבורו, בשלב זה; כי גם הניסיון להרתיעו באמצעות עונש מאסר ותיוג חברתי - לא הועיל; וכי מעשיו מלמדים כי אין המדובר במעידה חד-פעמית, אלא במי שהניוון הערכי יורד עד שורשי אופיו. מכלול הטעמים גם יחד, בשילוב כאמור נשגבות עקרון קדושת החיים, מובילים לכך שעל חברה מתוקנת להוציא מתוכה את הרוצח החוזר והנשנה ולהוקיעו ככל שניתן".


השופט אלרון קיבל את ערעור המדינה, דחה את ערעורו של עודה וקבע שהוא ירצה מאסר עולם בלתי קצוב ועוד שבע שנות מאסר. השופטים נעם סולברג ודוד מינץ הסכימו עם אלרון.

Comments


bottom of page