top of page

איך סוגרים הליך בהוצאה לפועל - עו"ד עדי אליאסי


בפני רשם ההוצאה לפועל בירושלים התנהל לאחרונה דיון משמעותי בתיק שנפתח ביום 6 בינואר 2000 לביצוע פסק דין שניתן בבית המשפט בירושלים בשנת 1999. התיק עוסק בחיובם של החייבת וחייבים נוספים בתשלום סך של 8,500 דולר, בצירוף ריבית והצמדה ממועד הגשת התביעה, וכן בהוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך 5,000 ש"ח בתוספת מע"מ. נכון להיום, גובה החוב בתיק עומד על 275,479 ש"ח.

 

החייבת, אותה ייצגה עורכת הדין עדי אליאסי, פנתה בבקשה לסגור את התיק בטענה כי הזוכה זנח את החוב במשך 23 שנים, וכי לא ננקטו נגדה צעדים להוצאה לפועל כגון עיקולים או הגבלות. לדבריה, הזוכה לא פנה אליה להסדיר את החוב, ובעקבות כך נפגע דירוג האשראי שלה, והיא לא הצליחה להנפיק כרטיסי אשראי. בנוסף, טענה החייבת כי הזוכה ניצל את הזמן על מנת שהריביות יתפחו, וכעת הוא מבקש "לקצור את פירותיו שלא כדין". עוד טענה החייבת כי קרן החוב עומדת כיום על 47,116 ש"ח, בעוד שגובה החוב הכולל עומד על 238,300 ש"ח, וכי הזוכה למעשה ויתר על החוב.

 

מנגד, הזוכה טען כי מדובר בשקרים, כזבים והמצאות, וביקש לדחות את הבקשה לסגירת התיק.

 

לאחר דיון במעמד הצדדים ועיון מעמיק בטענות ובמסמכים שהוצגו בפניו, פסק הרשם כי אין לקבל את בקשת החייבת לסגירת התיק. בהחלטתו ציין כי לא הוכח שהזוכה ויתר על זכותו לגבות את החוב במלואו, וכי הנסיבות אינן מעידות על שיהוי המצדיק סגירת התיק. לפיכך, החייבת לא הרימה את נטל ההוכחה הנדרש לביטול התיק כולו.

 

עם זאת, רשם ההוצאה לפועל הכיר בכך שיש עילה מוצדקת להפחתת ריבית הפיגורים בתיק. בהתאם לסמכותו לפי סעיף 81א(4) לחוק ההוצאה לפועל, קבע הרשם כי הקרן תצבור מעתה ואילך ריבית רגילה בלבד, ולא ריבית פיגורים, מיום פתיחת התיק ועד לסגירתו.

 

משמעות החלטה זו היא הקלה משמעותית עבור החייבת, שכן סכום הריבית הגבוה שצבר החוב עם השנים יופחת באופן דרמטי, והיא תוכל להמשיך ולפרוע את חובה בהתאם לתנאים מחודשים ומותאמים.

 

ההחלטה מדגישה את החשיבות במתן יחס הוגן לחייבים ובחינה פרטנית של כל מקרה לגופו, במיוחד כאשר מדובר בתיק עם חוב שהצטבר במשך שנים רבות. לצד דחיית הבקשה לסגירת התיק, הפחתת הריבית מהווה צעד נכון ומאוזן כלפי החייבת.

 

Comments


bottom of page