top of page

הטריד ונאלץ לעזוב: אישה הצליחה לפנות את אחיה מהנחלה שירשה


בפסק דין שפורסם לאחרונה אישר בית המשפט למשפחה בקריית גת תביעה שהגישה אישה למתן פסק דין לפינוי אחיה מהמשק שלה במושב. השופט בן שלו (בצילום) קיבל את טענתה כי האח הפר את ההסכם שנחתם עמו לאחר פטירת אביהם, שלפיו המשך שהייתו בחלקה תלוי בהתנהלותו כמחזיק סביר ובדרך ארץ. 


בינואר 2015 האב העניק את המשק שלו לבתו במתנה. ההעברה הושלמה בדצמבר של אותה שנה, לאחר קבלת אישור מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י), וכעבור כשנה נוספת החלך האב לעולמו.


בעקבות העובדה שמאז 2011 התגוררו האח ומשפחתו באחד הבתים שבמשק, הוא ואחותו חתמו על הסכם שנועד להבטיח את יחסים תקינים ביניהם. ההסכם כלל מספר התחייבויות מצד האח, בהן להתנהל כ"מחזיק סביר", להכיר באחותו כבעלת המשק, לא להפריע לשימושים של אחרים במשק ובאופן כללי – להתנהל בדרך ארץ.


אולם, לטענת האחות, עד מהרה הוא הפר את התחייבויותיו השונות. היא טוענת שהוא נקט באלימות, קילל אותה ואת בני משפחתה, הטריד אותה ללא הרף, השליך כלים ובקבוקים על ביתה שלה, השתמש ללא רשות במים שהיא משלמת עליהם וזרק אשפה וגרוטאות לחצר שלה ללא הסכמתה. לאור זאת, היא ביקשה מבית המשפט שיורה על ביטול ההסכם ופינוי אחיה מהמשק. מנגד התעקש האח שההסכם עדיין בתוקף ויש לראות בו דייר קבע ולא ארעי בלבד.


השופט שלו ציין כי לעמדת רמ"י, שהייתה צד להליך, עצם הקניית מתן זכות השימוש במשק לאח מהווה פיצול אסור של הנחלה - למעשה גם אם לא באופו הלכתי. כלומר, מדובר מלכתחילה בהסכם בעייתי שתוקפו מוטל בספק. אם זאת, במנותק מעמדת רמ"י עלה כי האח הפר בכמה הזדמנויות את ההסכם ולכן במארג היחסים ביניהם - יש לקבוע שהוא בטל.


בפסק הדין צוין שבניגוד להסכם פעל האח ללא רשותה של האחות: "די בשני אלה, הקמת הגדר וסגירת המרפסת, כדי להוביל למסקנה כי הנתבע אמנם הפר את ההסכם ולא תיקן ההפרות חרף דרישת התובעת, באופן המזכה את התובעת לתרופות בגין ההפרה. אלא שכעולה מחומר הראיות, הנתבע הפר את התחייבויותיו החוזיות גם בהזדמנויות והיבטים אחרים".


השופט הדגיש שהאח לא הסתפק במעשים הללו, אלא שהוא התנהג במשק כבעליו, הוא סילק אורחים ובני משפחה של אחותו, השתלט על מחסן במשק, שתל עצי זית ללא הסכמה ועוד. ואם לא די בכך, כתב השופט, ממסכת הראיות עולה לכאורה שהנתבע השתמש בלשון מאיימת ובכינויי גנאי כלפי אחותו וגיסו.


בנסיבות אלה נקבע ההסכם בטל עקב הפרותיו החוזרות ונשנות מצד האח, ומשכך עליו להתפנות מהמשק לפי דרישת אחותו תוך 150 יום מיום מתן פסק הדין. בנוסף, הוא גם חויב לשלם הוצאות משפט בסך 15 אלף שקל.

 

Comments


bottom of page