top of page

השופטת קרן כהן: מנהל החטיבה ניצל מעמדו כדי לפגוע בסגנית בחטיבת הביניים


בית הדין לעבודה בחיפה קיבל לאחרונה באופן חלקי תביעה שהגישה סגנית מנהל לשעבר בחטיבת ביניים אשר טענה כי המנהל הטריד אותה מינית. היא דרשה פיצוי של יותר ממיליון שקל אך השופטת קרן כהן קבעה שהיא תקבל 123 אלף שקל בלבד.


התובעת הועסקה בקריית חינוך, בית ספר שש שנתי. ב-2015 החל המנהל את כהונתו והיא המשיכה לכהן כסגניתו. לטענתה, במהלך אירוע בחופשת הקיץ בשנת הלימודים 2016/7 הוא נגע באיבריה האינטימיים.


עוד היא מספרת, כי בסיום יום הלימודים הראשון הוא ניסה לנשק אותה בחניית בית הספר, והיא התנגדה ע"י דחיקת מרפק לצלעותיו וצעקות. היא ציינה כי בעקבות האירועים הללו הוא התנכל לה, רוקן את תפקידה מתוכן ומידר אותה.


המנהל הכחיש את המעשים וטען שבחודשי הקיץ הם כמעט לא עבדו יחד. הוא הוסיף, כי ביום הראשון ללימודים הוא לא ניסה לנשק אותה אלא רק לשים יד על כתפה במטרה לעודד אותה.


התביעה הוגשה גם כנגד משרד החינוך, אשר לטענת סגנית המנהל לא טיפל כראוי בתלונתה. לדבריה, היא חוותה התנכלות מצד ממלאת המקום שמונתה לכהן כמנהל לאחר השעייתו. היא ציינה כי כינתה את התובעת "דו פרצופית" ועזבה את קבוצת הוואטסאפ של בית הספר יחד עם יתר המורים כאות הזדהות עם המנהל.


גם מנהל קריית החינוך נכלל בתביעה, כאשר נטען כי שיתף את מנהל החטיבה בפרטי תלונתה, ושגם הוא הוזכר כמי שהתנכל לה בעקבות כך שכתב בקבוצת הוואטסאפ של החטיבה שהמנהל "יחזור ובגדול" ולאחר מכן עזב את הקבוצה יחד עם יתר המורים.


עם זאת, שהשופטת קרן כהן קבעה שהמנהל לא הטריד מינית את סגניתו - לא במהלך חודשי הקיץ ולא ביום הראשון ללימודים. נקבע כי גרסתה לא הייתה עקבית, בעוד שגרסת המנהל נתמכה בראיות אובייקטיביות.

אולם, השופטת קבעה כי המנהל אכן התנכל לה כאשר ביוני 2017 ביקש ממנה לפנות באופן מיידי את חדרה לאחר שהתלוננה נגדו על הטרדה מינית. בפסק הדין נכתב שהוא ניצל את מעמדו במטרה לפגוע בכבודה של התובעת.


עוד נקבע כי נפל פגם בהתנהלות ממלאת המקום של מנהל החטיבה במהלך אירוע של עזיבת קבוצת הוואטסאפ בספטמבר 2018, אשר נועד להראות סולידריות עם מנהל החטיבה בעקבות התלונה שהוגשה נגדו: "במסגרת תפקידה כמנהלת, היה עליה לנסות ולעצור את יציאת המורים מהקבוצה ולגעור בגב' ש' במיוחד".


השופטת פסקה כי גם מנהל קריית החינוך נושא באחריות לפצות את התובעת בתוקף היותו "ממונה מטעם המעסיק" לפי החוק למניעת הטרדה מינית. זאת, משום, שסיפר למנהל חטיבת הביניים את תוכן התלונה שהוגשה נגדו, וכן על רקע הודעת שהוא "יחזור לחטיבה ובגדול'" ואי-מניעת הסחף שביציאה המחאתית של כלל המורים מהקבוצה של חטיבת הביניים. עם זאת, ממלאת המקום הצהירה שעזבה את הקבוצה מסיבה פרקטית בלבד.  


בסיכומו של דבר, מנהל החטיבה חויב לשלם לתובעת סכום של 18 אלף שקל. משרד החינוך חויב ב-75 אלף שקל ומנהל קריית החינוך ישלם לה 30 אלף שקל.

 


Comments


bottom of page