top of page

מוזיקאי מוכר התגרש אחרי 27 שנה, האישה ביקשה מחצית מהתמלוגים - מה קבע ביה"ד?


מוזיקאי מוכר ישלם לאשתו לשעבר רבע מהתמלוגים שקיבל במהלך 27 שנות נישואיהם – כך פסק  לאחרונה בית הדין הרבני בתל אביב. הדיינים קבעו כי אף שאין חובה לשתף נכסי מוניטין אישי בגירושים, במקרה זה הבעל לשעבר הודה בעצמו כי עקרונית היא זכאית לחלק מהם. האישה ביקשה מחצית מהתמלוגים שהתקבלו מאז נישואיהם, אך נפסק שהיא תקבל רבע בלבד.


את תביעת הגירושים הגיש הבעל לפני כשנה, ואחת המחלוקות שנדונה לגבי איזון המשאבים בין בני הזוג הייתה בנוגע בנושא התמלוגים שהוא מקבל מהשמעת שיריו במדיה. הוא שיתף כי הם נישאו "עקב הריון לא מתוכנן, ולדבריו, מהיום הראשון היו מריבות בבית." במאי 2020, גירשה אותו אשתו מהבית תוך כדי הזמנת משטרה.


הוא ציין כי אין תקשורת בין בני הזוג, ומצב זה אפיין גם חלק מהתקופה שבה גרו יחד, כאשר לכל אחד מהם היה מדף במקרר ושירותים נפרדים. מאז הם חסמו אחד את השני בכל אמצעי התקשורת למעט הודעות אימייל. לטענתו, אפילו במהלך המלחמה הם לא החליפו ביניהם מילה.


הוא הסכים כי התמלוגים נחשבים רכוש שיש לחלק, אך התעקש שעיקר יצירתו נוצרה במהלך 21 שנות קריירה קודם לנישואים. להבנתו, רק מחצית מההשמעות במדיה היו בתקופת השיתוף בין בני זוג, ולכן רק רבע מהתמלוגים שייכים לאישה במסגרת איזון המשאבים.


מנגד, האישה טענה שהיא זכאית למחצית מכלל התמלוגים שנצברו בין מועד הנישואים לבין הגירושים – כולל אלה שהתקבלו מיצירותיו מלפני הנישואים. לטענתה, הם ניהלו יחד יחידה כלכלית משותפת לחלוטין ואף שילבו את כספי ירושת הוריה בכלכלת הבית.


היא הוסיפה שתמלוגים של הבעל נובעים מקריירה מוזיקלית מצליחה שהיא חלק ממנה, בכך שאפשרה לו להמשיך בעיסוקו, תמכה בו ועודדה אותו. היא ציינה כי עבודתו דרשה ממנו היעדרויות רבות והיא זו שטיפלה בילדים וגידלה אותם.


הדיין ציין כי לפי חוק יחסי הממון, בית המשפט רשאי לקבוע שאיזון המשאבים יתחשב גם בנכסים עתידיים - כולל פוטנציאל ההשתכרות של כל אחד מבני הזוג. כושר ההשתכרות מתייחס למוניטין האישי שצובר אדם במהלך פיתוח הקריירה שלו. לדבריו, מהחוק עולה כי ללא נסיבות מיוחדות, חלוקת המוניטין לא תיכלל באיזון המשאבים כהליך רגיל.


הוא הוסיף כי גם מבחינת ההלכה "בדרך כלל, מוניטין אישי אינו נחלק בין הצדדים", בין היתר, מכיוון ש"מוניטין הוא דבר שאין בו ממש ולכן הוא אינו ממון והוא אינו סחיר". בהקשר זה ציין הדיין כי לפעמים צד אחד מתפתח בזכות חריצותו ושאפתנותו, והשני לא, ולא ניתן לייחס את פערי המוניטין לגידול הילדים. זאת, במיוחד בימינו כאשר הילדים מבלים את רוב היום בבית הספר וההשקעה בבית היא נמוכה. "לא צריך לכבס בנהר, לקבץ עצים או ללוש", כתב. 


בהקשר זה ציין הדיין שלפעמים צד אחד מתפתח בזכות חריצותו ושאפתנותו, בעוד שהצד השני לא, ולא ניתן לייחס את פערי המוניטין לגידול הילדים. זאת, במיוחד בימינו כאשר הילדים מבלים את רוב היום בבית הספר וההשקעה בבית היא נמוכה.


"לא צריך לכבס בנהר, לקבץ עצים או ללוש. אז גם האישה יכולה לרכוש מקצוע, אם תרצה. כיום אין כבר הגבלה בכך. כיום חלוקת התפקידים בבית בין הבעל לאישה היא די מאוזנת. ברוב הבתים יש כיום שני מפרנסים.", הוא כתב.


עם זאת, בפסק הדין נקבע כי הבעל הודה שהאישה זכאית לחלק מהתמלוגים, ולא מדובר במתנה שניתנה בטעות. בנסיבות אלה, החלק הזה מגיע לאישה ויינתן לה על ידי הבעל "מדין מתנה".


לפי קביעת הדיין, מאחר שהבעל התחייב להעביר את התמלוגים הוא סבר שהאישה זכאית להם, הוא אינו יכול לחזור בו. לפיכך נקבע שהוא חייב לשלם לה תמלוגים לשלם לה תמלוגים עבור תקופת הנישואים, כפי שפורט בסיכומיו, עד למועד הפרידה במאי 2020. שאר הדיינים הסכימו והצטרפו לתוצאה.

 

Comments


bottom of page