top of page

הוצאה לפועל: מליאת הכנסת אישרה הגבלת שכר טרחת עו"ד ואיסור על עיקול חפצים


מאת: שלמה בוצ'צ'ו

הכנסת מאשרת: הגבלת שכר טרחת עורכי דין בתיקי הוצאה לפועל עבור חובות הנמוכים מ-4,500 שקל ובנוסף מניעת עיקול מחשבים אישיים וטלפונים ניידים. אושרה סופית במליאת הכנסת, בקריאה שנייה ושלישית (תיקון מס' 77). הצעת החוק ממשלתית כוללת הצעה פרטית של ח"כ גלעד קריב. התיקון קובע כי שכר הטרחה בתיקים אלה יוגבל לסכום של 244 שקלים או 10% מסכום החוב, לפי הגבוה מביניהם, וזאת, בתיקים שעניינם בחובות שסכומם נמוך מ-4,500 שקלים.


נכסים מוגנים:

בנוסף מחשבים אישיים וטלפונים ניידים שבשימוש החייב ובני משפחתו ייחשבו כנכסים שאינם ניתנים לעיקול. במשרד המשפטים מדגישים כי התיקון לחוק צפוי להפחית באופן משמעותי את השימוש בעיקול רכוש על ידי ההוצאה לפועל בבתי החייבים ובכך גם להקטין את שכר טרחת עורכי הדין בתיקים בעלי סכומים נמוכים. "חובות בסכומים נמוכים בהוצאה לפועל תופחים ללא פרופורציה כבר עם פתיחת התיק כיוון שמתווספים עליהם אגרה ושכר טרחת עורך דין. חובות קטנים תופחים ללא פרופורציה, באופן שאינו הוגן ואף אינו אפקטיבי ולא מניע אותם לתשלום. התיקון מגביל את שכר הטרחה המשולם בתיקים אלה".


בנוסף, הוגבלה באופן משמעותי הכניסה לבתי החייבים. מדובר בכלי גבייה שנטען כבעייתי בשל הפגיעה האפשרית בפרטיותם ובכבודם של חייבים בודדים. במקרה שבו  הזוכה (נושה-ל.ד) הוא תאגיד, תתאפשר כניסה במקרה של חוב העולה על  35,000 ש"ח. "התיקון שאושר, צפוי להקטין בכ-50% את המקרים שבהם נכנסים בעלי תפקיד בגבייה לביתם של חייבים".  


עו"ד יוסף ויצמן, ראש פורום הוצאה לפועל בלשכת עורכי הדין: "אין שום בשורה בחוק הזה, החוק פוגע בעסקים וגורם להם לשלם בעצמם עבור הליכי הגבייה, תוצאה שלא הוגנת כלל. הנפגעים של החוק עם כל אזרחי המדינה, שישלמו בהעלאת מחירים על חוק פופוליסטי שמעודד חייבים בהוצאה לפועל לא לשלם בזמן".

 

שר המשפטים, יריב לוין מסר בתגובה: "הצעת החוק מהווה בשורה חברתית משמעותית וראויה עבור חייבי הוצאה לפועל. היא מבטיחה שכבודם יישמר לצד הגנה על זכותם של הנושים לגבות את חובם ועל קיומה של מערכת גבייה אפקטיבית. הצעת החוק אינה מיטיבה רק עם חייבים, היא משרתת גם את האינטרס של הנושים. התיקון בעניין עיקול מיטלטלין ימקד את ההליכים בתיקים שבהם ההליך עשוי לתרום לגביית החוב. התיקון בעניין שכר הטרחה ימנע את התמריץ השלילי שיוצר מנגנון שכר הטרחה היום ויביא לכך שחייבים לא יימנעו מתשלום החוב בגללו".



Comments


bottom of page