top of page

השופטת איריס אילוטוביץ' סגל: חשבונית של עו"ד הסגירה את הצוואה המאוחרת


בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב ביטל לאחרונה צוואה שעליה חתמה אם לשלושה בה הורישה לכאורה את רכושה לנכדיה מבנה הצעיר בלבד. השופטת איריס אילוטוביץ' סגל קבעה כי הבן היה מעורב בעריכת הצוואה, ושנראה כי רצונה האמיתי של המנוחה היה לחלק את רכושה באופן שווה בין ילדיה.


ב-1993, כאשר היא כבר אלמנה, ערכה האם צוואה שבה היא הורישה את רכושה לשלושת בניה בחלקים שווים. עם זאת, לפני שש שנים היא קיימה צוואה חדשה בפני נוטריון, ובפעם זו היא החליטה להוריש את כל רכושה - כולל דירה וכספים בבנק - לילדיו של הבן הצעיר. 


לאחר מותה ב-2020 בגיל 88 התנגדו שני בניה הבוגרים לקיום הצוואה החדשה. הם טענו כי בשל מצבה הבריאותי והפיזי אשר כלל בעיות ראיה, נפילות חוזרות ונשנות, בלבול וקשיים בזיכרון, היא לא הייתה מסוגלת להבין על מה היא חותמת. הם הוסיפו כי החל מ-2017 האם גם לא הייתה יכולה לנוע בכוחות עצמה והם היו מסיעים אותה ממקום למקום.


לעומת זאת, טוענים הנכדים הזוכים שסבתם הייתה צלולה ובהכרה מלאה עד סמוך לפטירתה ונהגה להשתמש בתחבורה ציבורית. הם ציינו כי היא ביקשה לסייע להם עקב מצב משפחתי רגיש שאליו נקלעו הוריהם.


השופטת אילוטוביץ' סגל מינתה מומחים לבדיקת מצבה הרפואי של האם במועד עריכת הצוואה. מומחה בתחום הפסיכיאטריה קבע שהיא ידעה להבחין בטיבה של הצוואה, ומומחה בתחום העיניים אישר שהיא הייתה מסוגלת לקרוא את הצוואה.


למרות זאת, קבעה השופטת כי מממצאי חוות הדעת עולה שבזמן עריכת הצוואה מצבה של המנוחה לא היה מניח את הדעת בלשון המעטה, ושהיא סבלה מבעיות בזיכרון, בעיות שיווי משקל, הזניחה את עצמה ונאבקה להתנייד עצמאית.


בפסק הדין צוין כי טענות הנכדים שלפיהן סבתם הייתה בהכרה מלאה ועצמאית לא מתיישבות עם חוות הדעת של הפסיכיאטר ולא תואמות גם את דבריו של אחד העדים מטעמם שאמר כי המנוחה לא הייתה מסוגלת לנסוע באוטובוסים.


השופטת ציינה כי בנה הצעיר של המנוחה היה מעורב בעריכת הצוואה המאוחרת ומדובר בפגם שכן יש לראות בו כ"זוכה" לפי חוק הירושה. היא הגיעה למסקנה זו מתוך מכלול של ראיות, ובפרט מחשבונית של הנוטריון שנערכה לטובת הבן ביום חתימת הצוואה, המוכיחה שהוא היה נוכח במקום.


השופטת אמרה כי מהעדויות הרבות עלה כי שהמנוחה חשבה שחשוב שילדיה יהיו בקשר טוב וכי היא ביקשה להוריש את רכושה לשלושתם באופן שווה. לפיכך הצוואה המאוחרת בוטלה והצוואה המוקדמת תקוים. ילדיו של הבן הצעיר חויבו בהוצאות משפט בסכום של 50 אלף שקל.

 

Comments


bottom of page