top of page

נאמן העלים כספים שקיבל מדמי שכירות, חויב ב-280 אלף שקל


בית משפט קיבל תביעה נגד עורך דין שקיבל בנאמנות דמי שכירות עבור נכס של אחד מלקוחותיו, אך לא העביר את הכספים המגיעים והפר צו שמורה לו לחשוף מה נעשה עם הכספים. השופטת הדסה אסיף (בצילום) חייבה אותו לשלם סכום של כ-280 אלף שקל.


בעל הנכס, מחזיק בדירה יחד עם אחותו. דמי השכירות הופקדו אצל עורך הדין, ששימש כנאמן מכוח ייפוי כוח. בתביעה טען בעל הדירה כי במהלך השנים קיבל עורך הדין סכומי שכירות בסכומים משמעותיים, אך לא העביר לו את הכספים.


הוא ציין שהנתבע התחמק שוב ושוב מלהעניק הסבר לגבי התקבולים שברשותו מדמי השכירות. בנוסף לתביעה הכספית הוא ביקש צו למתן חשבונות, וביקש מבית המשפט להורות לעורך הדין למסור לו את הפירוט לגבי הכספים שקיבל ומה עלה בגורלם.


עורך הדין התנגד לבקשה לצו למתן חשבונות, אך בית המשפט חייב אותו לפרט את כל הכספים שקיבל כדמי שכירות, כולל תאריכים שבהם התקבלו, מה נעשה בהם ומה היו הפירות של הסכומים הללו, ככל שהיו, עבור שבע השנים שקדמו להגשת התביעה.


אולם, הנתבע לא מסר את המסמכים כפי שנדרש. בנסיבות אלה טען בעל הדירה שיש להורות על מחיקת כתב ההגנה ולתת פסק דין נגד עורך הדין בהעדר הגנה. הוא הדגיש כי בהתנהלותו עורך הדין ניצל לרעה את הליכי בית המשפט.


השופטת הדסה אסיף קבעה שיש יותר מסיבה אחת למחוק את כתב ההגנה של עורך הדין. היא ציינה שלפי תקנות סדר הדין האזרחי, " הליכי גילוי ועיון נאותים מהווים תנאי בסיסי לקיומו של הליך שיפוטי ראוי והוגן; סבר בית המשפט שבעל דין לא קיים כראוי את חובתו לפי פרק זה, רשאי הוא לחייבו באופן מיידי בהוצאות ובמקרים מיוחדים אף למחוק את כתב טענותיו".


בפסק הדין הודגש שעורך הדין לא השלים את ההליכים המקדמיים של גילוי המסמכים, ולא צירף עותק מהתיעוד הנדרש. במקום זאת, הוא בחר להגיש לא פחות משלוש בקשות למחיקת התביעה על הסף, בטענה לאי גילוי מסמכים מצד התובע. כל הבקשות האלה נדחו. 


השופטת ציינה כי "לא רק שהנתבע נמנע מלגלות מסמכים כפי שצווה, הוא גם התעלם באופן בוטה מהצו שחייב אותו להמציא חשבונות לתובע. די בהתנהלות זו על מנת להצדיק את מחיקת כתב ההגנה של הנתבע" , קבעה.


עוד נפסק שטענות עורך הדין בכתב ההגנה כלליות וסתמיות. השופטת סיכמה כי "התנהלות זו של הנתבע, מעידה על זלזול מופגן בקיומו של הליך ראוי ותקין. די לעיין בפרוטוקולים של שני הדיונים על מנת להתרשם". 


לפיכך, היא הורתה על מחיקת כתב ההגנה וקבלת התביעה במלואה, תוך חיוב עורך הדין בסכום של 250 אלף שקל בתוספת הוצאות ושכר טרחת עורך דין בסך 30 אלף שקל.

 

Comments


bottom of page