top of page

פסק דין תקדימי: 20 שנות מאסר על גנב רכבים פלסטיני שהודה והורשע ברצח


מאת: שלמה בן ברוך,

בית המשפט המחוזי בת"א גזר היום עונש תקדימי של 20 שנות מאסר בפועל על שוהה בלתי חוקי מוחמד לולו (39), שהודה והורשע ברצח באדישות של הרצל בוסתני (73) ז"ל לפני כשנה בחולון.  בנוסף, השיתו השופטים עודד מאור, מעין בן ארי ויוסי טופף על הנאשם לשלם פיצוי למשפחת המנוח סך של 150,000 שקל.


בית המשפט השית על הנאשם עונש חריג בחומרתו. מדובר בהרשעה תקדימית בעבירת רצח באדישות בנסיבות של נהיגה (ללא רישיון), לאחר הרפורמה בעבירות המתה, כאשר המדינה מבהירה שיש הכרח להילחם בעבירות אלו, הן על דרך של ענישה מחמירה והן על ידי סיווג העבירות כרצח.


השופטים העבירו מסר, כי יש להילחם בתופעה פסולה של נהיגה פרועה ומסוכנת שעלולה לגרום לפגיעה אנושה בחפים מפשע ולתוצאה קטלנית. 

 

הנאשם הודה והורשע בעבירה של רצח באדישות בנסיבות של נהיגה, הפקרה, ריבוי עבירות של סיכוי חיי אדם ועבירות נוספות.


בהתאם לכתב האישום שהגישו פרקליטות מחוז ת"א (פלילי), נכנס הנאשם שלא כדין מרמאללה לישראל, גנב רכב בחולון ונמלט משוטרים, והכל כשהוא נוהג ללא רישיון שמעולם לא הוציא. תוך כדי הימלטותו עם הרכב הגנוב, פגע הנאשם בשתי ניידות משטרה וברכבים שחנו בסמוך. הנאשם המשיך בנסיעתו הפרועה, נסע נגד כיוון התנועה, עד שפגע ברוכב קטנוע הרצל בוסתני ז"ל בן 73, והביא למותו.  


מיד לאחר הפגיעה, יצא הנאשם מהרכב ונמלט מהמקום רגלית,  מבלי לעמוד על תוצאות התאונה, תוך שהוא מותיר את המנוח לכוד מתחת לרכב ומבלי להושיט לו עזרה.


על תכונותיו ואישיותו של הרצל בוסתני ז"ל העידה בתו: "הוא היה איש של אנשים עם לב זהב ונתינה ענקית, הוא גידל אותנו לערכים וכבוד ולראות את הטוב ואת חצי הכוס המלאה, שמו הלך לפניו בעיר חולון, הוא היה איש דמות מאוד מוכרת ואהובה. הקים מועדון כדורגל בשם 'עוצמה חולון' שתחתיו עברו אלפי ילדים ובני נוער". עוד תיארה בתו של המנוח כמי שהיה "עמוד תווך" למשפחתו – ילדיו, נכדיו ורעייתו לה היה נשוי משך 47 שנים, שנגדעו באופן פתאומי בעקבות מעשיו של הנאשם.


השופטים ציינו כי "בסופו של יום אדם מבקש לחזור לביתו בבטחה מעמל יומו. אולם נקלע האדם לדרכו של פורע חוק, הנוהג ברכב גנוב באופן פראי, תוך התעלמות מכללי התנועה, נסיעה בניגוד לתנועה ותוך יצירת סיכון לחיי אדם, כל זאת שהוא מודע לאפשרות של פגיעה קטלנית במשתמשי הדרך האחרים וזאת תוך כדי שהוא אדיש לתוצאות מעשיו". 

 

השופט עודד מאור אמר כי "אותו אדם, שרק רצה להגיע הביתה בשלום - מוצא עצמו מועף על ידי הרכב בו נוהג הנאשם, מוטח לכיוונו של רכב אחר ונלכד תחתיו, תוך שנגרמות לו חבלות קשות המביאות למותו. הוצגו לפנינו התמונות הקשות של זירת האירוע המדברות בעד עצמן".


והוסיף, "לא די שהנאשם פגע בקטנוע בו רכב המנוח, הוא נמלט מהזירה תוך שהוא מותיר את המנוח שהוא לכוד מתחת לרכב.מותו הטראגי של המנוח גרם נזק רב לבני משפחתו שנאלצת להתמודד עם מותו בטרם עת, ובאופן האלים בו מצא את מותו".

 

עוד אמרו השופטים, כי "יש לדחות בשתי ידיים את טענתו של הנאשם כי הוא נמלט מהמשטרה בעודו חושש לחייו כי לא יכול היה לדעת כי המדובר בשוטרים ואילולא הירי שבוצע לעברו, הרי התוצאה הטראגית הייתה נמנעת; מדובר בטענה מקוממת שטוב היה לולא נטענה. לא זו בלבד שבמידה מסוימת יש לראות את הפניית האצבע לעבר השוטרים כהסרת האחריות מצדו של הנאשם, הרי שהטענה מתעלמת מהעבירות והמעשים שביצע הנאשם קודם לאירוע, ומציגה מצג שכביכול מצא עצמו נס על חייו לאחר שנורו לעברו יריות בלא כל הסבר, משל היה הדבר אירוע חבלני".

 

בשלב הטיעונים לעונש ביקשה הפרקליטות מבית המשפט לקבוע בעניינו של הנאשם מתחם עונש הולם בין 19 ל-24 שנות מאסר בפועל. בית המשפט קבע מתחם בין 22-18 שנים והתייחס לכך, שלמעט גזר הדין של תושב רהט ראני אלכמלאת בו הושת עליו בשבוע שעבר עונש של 17.5 שנות מאסר בגין רצח באדישות של מתנדב המשטרה עמיחי כרמלי ז"ל, לא נמצא מקרה בר השוואה.


"לחובת הנאשם יש לקחת בחשבון את עברו הפלילי ואת העובדה שביצע עבירות חוזרות ונשנות, כשאף חרב המאסר על תנאי הייתה תלויה מעל ראשו, ומורת החוק לא הרתיעה אותו. יש לתת בנסיבות העניין ביטוי גם להרתעתו האישית של הנאשם וכן להרתעת  הרבים".


סוף דבר:

השופטים עודד מאור, מעין בן ארי ויוסי טופף גזרו על הנאשם עונש של 20 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופיצוי של 150,000 שקל למשפחת המנוח.



Comments


bottom of page