top of page

"נגמר הבית זונות": חובש בגדוד גבעתי הושפל בצבא, חלה בסוכרת - והוכר כנכה צה"ל


ועדת ערר לפי חוק הנכים טיפלה לאחרונה בערר שהגיש חייל לשעבר בגבעתי ומצאה קשר ישיר בין מחלת הסוכרת שהתפרצה אצלו לבין נסיבות שירותו הצבאי שכללו התעללות מצד מפקדו. יו"ר הוועדה, השופט ברוך אזולאי, הנחה את משרד הביטחון להכיר בו רשמית כנכה צה"ל.  


החייל לשעבר התגייס לשירות חובה בנובמבר 2017 ולאור תפקודו החיובי נשלח לקורס חובשים קרביים. בעקבות זאת, הוא הוצב ביחידה שאליה שובץ ונקלט על ידי מפקד המרפאה, שהיה מרוצה מתפקודו ושיבח אותו באופן תדיר. לטענתו, הקשר ההדוק שלו עם המפקד עורר את קנאה בקרב חבריו ליחידה. בערר נטען כי בחודש ספטמבר 2018 היה הרופא הקבוע בחופשה, ואת תפקידו מילא החובש הגדודי ששימש כמפקדו הישיר מאותה עת. 


לטענת החייל, המפקד המחליף התייחס אליו באופן משפיל והתעמר בו נפשית ופיזית. לדבריו הוא הלבין את פניו בפני חבריו ליחידה באמירות פוגעניות כמו: "נגמר הבית זונות", הציב אותו בעקביות בתפקידים מחוץ לשטח היחידה הרפואית. יתר על כן, על פי הפרוטוקול מנע ממנו לצאת בסופי שבוע ונתן לו משימות תכופות בשעות לא שגרתיות.


לטענתו, בעקבות ההתעמרות הוא החל לחוות מהתקפי חרדה, בעיות כעס, מחשבות אובדניות, נדודי שינה ותחושת ייאוש על כך שנותר ללא מענה. לאחר מכן, הוא פנה לקב"ן היחידה בטענה שחש הידרדרות נפשית ופיזית. בנוסף, הוא סבל מירידה ניכרת  במשקל, טשטוש ראיה, צמא, הטלת שתן מרובה, יובש בפה וקושי בהירדמות.


בינואר 2019 הוא סבל מעייפות חריגה ופונה לטיפול רפואי במיון, שם אובחן עם רמות סוכר בדם גבוהות מהערך התקין. הוא שב ליחידה וכחודש לאחר מכן אובחן כסובל מסוכרת סוג 1, סוכרת נעורים. החייל טוען, כי המחלה נגרמה כתוצאה ישירה מהתעללות המפקד כלפיו והוא זכאי להכרה כנכה צה"ל. אם זאת, קצין התגמולים במשרד הביטחון דחה את ערעורו בטענה שההתעמרות שתיאר לא הוכחה, וכי אין קשר בין מחלתו לבין תנאי השירות.


על כך הגיש החייל לוועדה ערר שקיבלה את עמדת החייל. השופט אזולאי הדגיש שגרסתו נתמכה על ידי מכלול עדויות, כולל עדות מפקדו הקודם והקב"ן. כמו כן התקבלה חוות דעתם של המומחים מטעם המערער שסברו שיש קשר סיבתי רפואי בין הלחץ הנפשי שחווה לבין התפרצות המחלה באופן משמעותי. זאת בין היתר לנוכח העובדה שלא היה כל תיעוד המצביע על מצב של סוכרת לפני האירועים, בעוד שסמוך לאחריהם הוא אובחן עם המחלה.


בפסק הדין צוין שהחייל היה לוחם וחובש קרבי, נתקל בלחצים ומראות קשים ובאירועים טראומטיים במיוחד שיכולים לגרום ללחצים נפשיים, שהיה בהם כדי לגרום לפרוץ מחלתו. על כך יש להוסיף את עוצמת התסכול שנגרמה ממעשיו של המפקד המחליף. השופט אזולאי קבע כי להכיר בנכות המערער בשל מחלת הסוכרת, והטיל על משרד הביטחון הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 20 אלף שקל.

 

コメント


bottom of page