top of page

השופטת נסרין עדוי "בית החולים הצרפתי יפצה ב-2 מיליון שקל הורים לתינוק שמת"


בית משפט השלום בחיפה קבע לאחרונה כי בית החולים הצרפתי יפצה ב-2 מיליון שקל הורים לתינוק שנפטר יומיים לאחר הלידה עקב מום בלב. בית החולים טען שההורים אחראים והם אלה שגרמו לנזק ראייתי כשסירבו לנתיחה שלאחר המוות מטעמים דתיים. עם זאת, השופטת דחתה טענה זו. 


הלידה התרחשה ביוני 2013 בניתוח קיסרי. בתחילה היה מצב התינוק בריאותי תקין, אך כעבור 48 שעות הזעיקה האם את הרופא במחלקת התינוקות אחרי שבנה הפך כחול, קר, חיוור ועם חוסר דופק ונשימה. למרות ניסיונות החייאה של הצוות הרפואי הוא מת.


בתביעה שהגישו ההורים שבע שנים לאחר המקרה, הם טענו כי במהלך מעקב ההיריון אובחן המום הלבבי שהוביל למות בנם – המכונה "אסימטריה של חדרי הלב", ומשכך טענו ההורים, היה על צוות בית החולים לצפות אותו ולהיערך למניעת התממשות הנזק, באמצעות חיבורו למוניטור וביצוע בדיקת אקו לב ישירות על גופו, עם לידתו.


לטענת ההורים, למרות שבוצעה לפני הלידה בדיקת אקו לב עוברי תקינה, בית החולים מחויב לבצע בדיקות נוספות במקום להסתמך על תוצאותיה והיה עליו לבצע את הבדיקות והניטור לאחר הלידה. לטענתם, מדובר ברשלנות רפואית המזכה אותם בפיצוי בגין הנזקים שנגרמו.


מנגד, בית החולים טען שלא נפל דופי בהתנהלותו וכי אין ראיות הקושרות את סיבת המוות למום בלב. עוד טענו, כי הסיכוי שלמנוח היה מום הנזכר, כשבדיקת אקו לב עוברי הייתה תקינה, ונמוכה מ-0.01%. כמו כן, צוין כי החלטת ההורים לדחות את הנתיחה לאחר המוות מטעמי דת יצרה נזק ראייתי בכל הנוגע לגילוי סיבת הפטירה האמיתית, באופן המצדיק לדחות את תביעתם.  


עם זאת, השופטת עדוי קבעה שאין בסירוב ההורים לנתיחה כדי לפסול את תביעתם. ראשית, לא הוכח שצוות בית החולים יצר קשר עם ההורים בזמן אמת כדי לבקש מהם את הסכמתם לביצוע הנתיחה, תוך הדגשת חשיבות הליך זה. שנית, וכאן עיקר, במסמכים הרשמיים של בית החולים בנוגע לפטירה נכתב כי סיבת המוות היא "הפרעת קצב לב וחשד למחלת לב. מכאן, הרופא מצא כי אירוע הקריסה הראשון של התינוק נגרם בסבירות גבוהה מאוד עקב הפרעת קצב לב חדרית, היות והתינוק נמצא ללא דופק ונשימה, כחול וקר".  


בפסק הדין צוין כי אם בית החולים עצמו שוכנע שמותו של התינוק נובע ממום בלב, הרי שאין לקיים את סיבוב הפרסה שעשה בהליך המשפטי: "אין כל זכר בתיעוד הרפואי לתשניק כלשהו, חנק, מכה, תאונה, או כל בעיה אחרת אליה התייחס הפרופסור. כך, ששוכנעתי כי הפרעת הקצב, שהובילה לפטירת המנוח, מקורה בבעיה לבבית שלא אובחנה. יודגש, כי רופאי הנתבע עצמם ייחסו את הפרעת הקצב לחשד למחלה לבבית". 

 

לפיכך נקבע שמות התינוק נגרם כתוצאה מרשלנות רפואית של בית החולים, ושעליו לפצות את ההורים בכ-2.1 מיליון שקל עבור נזקיהם והוצאות משפט.

 

Comments


bottom of page