top of page

גיטריסט תובע 335 אלף שקל מאביב גפן "פיטר אותי ללא זכויות סוציאליות"


לבית הדין לעבודה בתל אביב הוגש לאחרונה כתב תביעה נגד הזמר והיוצר אביב גפן, והונח על שולחנה של השופטת מרב חבקין (בצילום).


הראל בן עמי, גיטריסט מוכר וידוע של להקת "אביב גפן והתעויוט" תובע פיצוי כ"עובד" בסך של 335 אלף שקל מהזמר אביב גפן, וזאת בגין פיטורים, הפרשות פנסיוניות וזכויות סוציאליות לאחר שפוטר.  


לטענת בן עמי (51), כי מאז 1990 הוא הועסק כגיטריסט קבוע ע"י גפן בהרכב הלהקה, בתקופה בה היו התובע והנתבע אנונימיים, ולאורך כל שנות הקריירה הוא ליווה את גפן מתחילת דרכו כזמר, והתאים עצמו במקצועיות לכל סגנונות השירה שלו ולכל הדרישות המקצועיות המתבקשות, כולל אופן הנגינה וסוג הגיטרה בה הוא ניגן.


לדבריו, הוא היה שותף, יוצר וכותב בכל האלבומים והתהליך המוסיקלי כולל זכויות יוצרים והעיבודים - חדרי החזרות, אולפני הקלטות והיה מרכיב מרכזי ודומיננטי בלהקת "התעויוט" והלכה למעשה היה אחד ממייסדיה, וחלק בלתי נפרד מן המותג הידוע בציבור כ"אביב גפן והתעויוט".


עוד אומר הגיטריסט, כי לאורך השנים, הוא נדרש לתת לגפן עדיפות (פריוריטי) ולהימנע מהתחייבות לאמן אחר, אשר עלולה להגביל אותו מלעמוד לרשות אביב גפן, באופן מיידי. עדיפות זו כמוה כבלעדיות, שכן אמנים בסדר גודל זה מבקשים נגן קבוע ולאורך זמן, מה שלא איפשר לגיטריסט בן עמי לעבוד עבור גורם נוסף.


לפי כתב התביעה, "מטעמים של החלטות עיסקיות של גפן ושותפיו", הועסק בן עמי במעמד של "עצמאי" ולעתים מסר חשבוניות-מס למשרדי הפקות איתם גפן שיתף פעולה מבחינה עסקית. אולם, אלה היוו אך ורק צינור להעברת תשלומי השכר של בן עמי, בעוד גפן היה, בפועל, המעסיק האמיתי.


ע"פ הפרוטוקול "בשנת 2015 עבר בן עמי משבר אישי קשה. חרף העובדה שהוא עמד לצידו של גפן במשך שנים רבות, ונותר נאמן לו אף בתקופות קשות מבחינה אישית ומקצועית, גפן לא גמל באותו המטבע". 


עם פרוץ המשבר, הובא גיטריסט נוסף לנגן בהרכב התעויוט, ובהמשך, הוא הוחלף ולמעשה הופסקה העסקתו. גפן אומר כי "בן עמי לא הוחלף באף נגן אחר, והמשיך לנגן. ב-2017 הוא החליט מיוזמתו שהוא לא מעוניין לנגן יותר בהופעות".


עוד טוען גפן, כי הגיטריסט "הוצב בהופעות שונות ובהיקפים נמוכים של שלוש הופעות בחודש ולעיתים יותר. בן עמי מבקש לנסות וליצור "זיקה" מלאכותית בינו לביני בהקשר של יחסי עבודה באמצעות להקת התעויוט בה היה חבר - וכבר לא". משכך, בית הדין מתבקש לדחות את התביעה.


*הדיון הבא ב-29 לינואר 2025


Comments


bottom of page