השופט נתן זלוצ'ובר מבית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל את ערעור המדינה ופסל לצמיתות את רישיון הנהיגה של ג'עפר אלאטרש, אשר בשבע השנים האחרונות כבר הורשע לא פחות מ-5 פעמים בביצוע העבירה של נהיגה בזמן פסילת רישיון.
פרקליטות מחוז דרום (פלילי) הגישה ערעור על החלטת בית המשפט לתעבורה בבאר שבע, אשר נמנע מפסול לצמיתות של רישיון הנהיגה של אלאטרש, שהורשע בעבירות נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף, מסירת פרטים כוזבים ונהיגה ברכב ללא ביטוח.
על פי כתב האישום, שהוגש על ידי לשכת תביעות תעבורה נגב במשטרת ישראל, לפני מספר חודשים נתפס אלאטרש נוהג למרות שרישיונו נפסל. כאשר התבקש להזדהות בפני שוטר, הציג עצמו בשם אחר. השוטר חשד באלאטרש, ובעקבות חיפוש על גופו נמצאה תעודת הזהות האמיתית שלו. במהלך החקירה התגלה כי אלאטרש כבר ביצע מספר פעמים בעבר עבירות דומות. במסגרת גזר-דינו, בית-המשפט לתעבורה נמנע מלפסול את אלאטרש לצמיתות, והטיל עליו, בין היתר, פסילה למשך 12 שנים, אשר תצטבר לפסילה של 10 שנים, שהוטלה עליו בתיק הקודם.
המדינה, באמצעות עו"ד דרור שטורק מפרקליטות מחוז דרום פלילי, הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בטענה כי יש לפסול את רישיון הנהיגה של אלאטרש לצמיתות, בשל המסוכנות הרבה שהוא מהווה לציבור.
במסגרת הערעור, טענה המדינה כי אלאטרש הורשע בפעם השישית בעבירות חמורות, ביניהן נהיגה בזמן פסילה, נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים, ונהיגה בקלות דעת. למרות שריצה מאסרים בפועל בגין עבירות אלה, הוא שב וביצע עבירות דומת בגינן נדון בתיק הנוכחי. עוד נטען בערעור כי בית המשפט לתעבורה לא נתן משקל ראוי לזלזול בוטה בערכים המוגנים מצדו של אלאטרש, לצורך בהחמרת הענישה כדי להרתיע נהגים מסוכנים. עוד הוסיף עו"ד שטורק, את קביעת בית המשפט לתעבורה עצמו, לפיה מדובר באדם לו עבר תעבורתי "מהכבדים והחמורים שפגשתי לא מבחינת כמות ההרשעות לא מפאת חומרת העבירות שביצע בעברו תוך פרק זמן קצר של מספר שנים", דבר המלמד כי דווקא פסילת רישיון הנהיגה לצמיתות זה העונש הראוי בנסיבות העניין, ולכן גם מידתי.
כאמור, שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע נתן זלוצ'ובר, קיבל את עמדת הפרקליטות ופסל לצמיתות את רישיונו של אלאטרש, תוך שהוא מפעיל את סעיף הרלוונטי בפקודת התעבורה המחייב הטלת עונש זה על מי שכבר הורשע בעברו בעבירות תעבורה חמורות. בפסק-הדין של בית-המשפט המחוזי נקבע כי פסילת רישיון נהיגה לצמיתות היא אכן עונש חמור, המגביל את התניידותו של אדם לכל חייו, אך הוא נועד להרחיק נהגים מסוכנים מהכביש ולמנוע תאונות חמורות. עוד צוין, כי בהצעת החוק, לפיה יש להטיל פסילה לצמיתות על עברייני תנועה מועדים, נכתב, בין היתר, כי מטרתו היא להרחיק נהגים מסוכנים מהכביש לתקופות ממושכות ואף לצמיתות ולהפסיק את התופעה לפיה רק לאחר התרחשות תאונה חמורה מתברר שלנהג החשוד עשרות הרשעות קודמות, ביניהן עבירות תנועה חמורות.
כב' השופט זלוצ'ובר אף ציין, כי שיקול הדעת של בית המשפט במקרים כאלה הוא צר, והחריג לפיו אין להטיל פסילה לצמיתות יחול רק כאשר אין סכנה לציבור מהמשך נהיגתו של הנהג הנאשם. במקרה של אלאטרש, מדובר באדם המזלזל בהוראות החוק ומסכן את ביטחון הציבור, ללא כל סימן לשינוי חיובי בהתנהגותו בעתי, ולפיכך אין כל מקום להקל עמו.
בהתאם לכך, החליט השופט זלוצ'ובר לשלול את רישיונו של אלאטרש לצמיתות.
Comentarios