top of page

שכונת שפירא: בעלי הנכס התקינו מצלמות מעקב כדי לנסות לפנות דייר מוגן



אמצעי לגיטימי או פגיעה פסולה בפרטיות? דייר מוגן בעל מאפיה ותיקה בתל אביב, הגיע לבית המשפט עקב ניסיונות בעליו החדשים של הנכס לפנותו, לדבריו באמצעים שאינם חוקיים. הדייר המתגורר בנכס כ-60 שנה, נאלץ להתמודד פעמים רבות מול נסיונות הבעלים לפנות אותו מהמאפיה והדירה שבבעלותו, בטענות שונות להפרת הסכם השכירות. 

 

בדיון  שנערך בפני השופטת כרמלה האפט (בצילום), התברר כי התובעים התקינו מצלמת מעקב בבית סמוך למאפיה, אשר כוונה לדירתו של בעל המאפיה במטרה להקל על האפשרות לברר מתי הדייר המוגן נמצא בביתו, כדי שיהיה ניתן להוכיח כי הדייר אינו פעיל בנכס וכי נטש את הדירה.

 

דייר מוגן הוא שוכר שחוק הגנת הדייר חל עליו. דייר כזה נהנה מהגבלת גובה דמי השכירות ויכול לגור בדירה עד סוף ימיו, מבלי שניתן יהיה לפנותו אלא לפי העילות הקבועות בחוק. מצב זה עלול לגרום לתסכול אצל בעלי דירות המעוניינים למכור את הנכס, לבנות עליו או לפנות את השוכר מכל סיבה אחרת.

 

במהלך עדותו ניסה אחד הבעלים להתחמק משאלות השופטת, והכחיש את רצונו לסלק את בעל הנכס. עם זאת, השופטת התעקשה, ושאלה שאלות נוקבות שנראה כי גרמו לבעל הנכס אי נוחות בזמן תשאולו. כמו כן היא ציינה שהתובעים לא הצליחו להוכיח את נטישת הדירה. בהמשך, הוסיפו התובעים טענות אחרות. 


מחוץ לפרוטוקול, השופטת האפט שמעה את הצדדים בקשב רב והציעה מספר פתרונות יצירתיים לבעלי הנכס לשלם לדייר המוגן מיליון וחצי שקלים על שטח מכובד 406.33 מ"ר בשכונת שפירא הפופולארית, המשך פעילות במאפיה למשך 3/4 שנים. לשפץ את הדירה ולהשכירה לכל המרבה במחיר ועוד הצעות נוספות המטיבות עם הצדדים. (הדמיה מתוך אתר עיריית תל אביב-יפו).


השימוש במצלמות המשמשות למעקב, אינו מותר בכל מקרה, למרות הסברה הרווחת.  לאחרונה הודיעה פרקליטות מחוז תל אביב  לשני חשודים תושבי אזור המרכז כי נשקלת העמדתם לדין, וזאת בחשד שהתקינו מצלמת מעקב בביתו של אחד מהם, אשר כוונה לדירתו של השר לשעבר אופיר אקוניס.

 

על פי החשד, התקנת המצלמה בוצעה במטרה להקל על האפשרות לברר מתי השר נמצא בביתו, כדי שיהיה ניתן להפגין נגדו בעת שהוא נוכח בדירה. העבירות שבהן נחשדים השניים הינן ניסיון פגיעה בפרטיות (בילוש, התחקות או הטרדה אחרת) וכן קשירת קשר לפשע (פגיעה בפרטיות).

חיים סוסתיאל (הדייר המוגן) על רקע המאפיה הותיקה ברחוב מסילת ישרים 87 בשכונת שפירא. "מדובר בנכס השווה מיליוני דולרים" אומר מתווך בשכונה. בפברואר 2023 הגישו בעלי הבניין תוכניות לעיריית ת"א לפרויקט בן שלוש קומות בשטח בנייה של 406.33 מ"ר באזור מבוקש. הבניין כולל יחידות דיור, שטחי מסחר, מרתף, מתקני אחסון וגישה לגג עם פרגולה. כמו כן, התחייבו בעלי הבניין לשלם לקרן החנייה של עיריית ת"א.



bottom of page