top of page

געגועים לטעמים: אידי מסעדת הדגים מאשדוד חוויה שאסור לפספס



מאת: שלמה בן ברוך,

קו החוף שלנו מתגאה במספר מסעדות דגים מצוינות. אף שמרביתן כוללים כיום דגי חקלאות ימית בתפריט שלהם, בתפריטי המסעדות שמכבדות את עצמן תמיד מציעים הפתעות מענגות מהים המקומי שלנו.


זה הזמן המושלם לצאת ולגלות מה יש לים להציע. הסערות אמנם מועילות למלאי הדגים שמגיע בסופו של דבר לתפריט אך עלולות להיות בלתי צפויות - מה שמוביל למבחר מצומצם במזג אוויר קשה.


עם זאת, ברגע שהים נרגע והדייגים יוצאים לאסוף את שלל, כדאי להתקשר לאידי ולהזמין מקום, כי התפריט יהיה גדוש בהפתעות טעימות. מה שהופך אותו לאחד הקולות המסקרנים בקולינריה הישראלית.  


מסעדת אידי, אשדוד. אידי ישראלוביץ', הבעלים והשף המסור של המסעדה, מקפיד לבקר מדי בוקר ולבחון את מה שהביאו הדייגים המקומיים. זו הסיבה שהמסעדה מככבת בעקביות ברשימת המסעדות המועדפות מעל 40 שנה עם עשרות מנות המרכיבות את התפריט המבוססות ברובן על דגים, והן משלבות טכניקות בישול מסורתיות וחומרי גלם מקומיים ובינלאומיים.


ארוחת הטעימות והגרסאות השונות של תבשילי הקדרה שניתן לקבל מצליחות להרשים את הסועדים במקום. המנות הבולטות: פילה לוקוס, פורל שלם מבושל בחמאה ושקדים, תערובת פירות ים משגעת, קציצות דגים ברוטב מענג בתבשיל חומוס.


מסעדת אידי מוסד הקולינריה העילית פתחה את שעריה לראשונה בשנת 1980 כחמארה שהיו בה ארבעה שולחנות, ברובע ד' באשדוד, והשמועה פשטה מפה לאוזן בקרב חובבי אוכל משובח שהפכו במהרה את המקום לפנינה שכונתית מבוקשת שתמיד חלמו שתהיה בסביבתם.


למרות האתגרים שניצבו בפני אידי במהלך שנות ה-80 הסוערות, כולל מלחמות, סגרים והמיקום הלא פשוט ברובע ד', המסעדה צברה תאוצה באמצעות מיזוג קסום ונכון. שילוב של צוות מסור מאחורי המקום, המחירים השפויים, והכי חשוב מנות הדגים הפשוטות עם הייחודיות שגרמו ללקוחות לחזור שוב ושוב.


שנה לאחר מכן, הרגיש אידי שהוא מיצה את כל האפשרויות בתנאי הסביבה המאתגרים של האזור, הוא עשה צעד נועז. בשנת 1993, בהשקעה משמעותית, הוא העביר את המסעדה למיקומה הנוכחי ברחוב הבושם 4, באשדוד, המיקום החדש התהדר במראה ובאווירה פְרֶשִׁית. אידי, שמר על עמדותיו והסתמך על כישוריו הקולינריים כאשר שירת בחיל הים כצוללן בקו צינור אילת אשקלון במשך תריסר שנים ונהג לבשל דגים לחבריו במשמרת.   


עם המטבח הגדול והמרווח שעמד לרשותו, אידי החליט למזג אלמנטים בין התפריט הישן לחדש, עם מנות חדשות בהשראת מטבחים ושפים מכל העולם. למרות ההתקדמות הקולינרית הללו, מנות הדגל שמזוהות עם המסעדה נשארו בתפריט.  


למשל: לברק פילה הנודע מוגש עם שלושה רטבים מענגים, אמנון טרי מעמק הירדן, סלט הדודו המרענן הכולל תערובת של עגבניות, בצל ומנת הסלטים נדיבה שמכתיבה את הטון של המנה, בנוסף, קרפצ'יו סלמון, מענג וטעים. אסור לפספס את המנה הבלתי מעורערת של המקום - לוקוס לפי משקל, שמוגשת בפשטות לצד תוספת של ירקות, מה שמציב את הסטנדרט למצוינות קולינרית בעיר הדרומית. 


בין שלל הפיתויים מסביב, חובה להשאיר מקום ל"סטייק טונה אדומה" עם הטאץ' הסלוניקי שמעלה את הדגים למחוזות יצירתיים. לפני שהוא מגיע לצלחת הדג עובר תהליך שהופכת אותו בנראות ובטעמו לקסם יוצא דופן עם הבטחה קולינרית.


ככל שהארוחה מתגלגלת, בא לידי ביטוי השינוי שהביא אידי לשולחן, לא רק באווירה הארובנית המשופרת, ובתפאורה הנעימה של מסעדה, אלא גם באיכות הגבוהה בזכות המטבח החדשני.


מסעדת אידי היא גן עדן לסוגי דגים שונים וטכניקות טיפול מורכבות המתהדרת במבחר של דגה, שמגיעה מספקים מהארץ ומהעולם, זה מהווה הזדמנות ייחודית להתענג על נתחים ודגים שלא נמצאים בדרך כלל במסעדות אחרות.  

 

למה אידי? כי חומרי הגלם והדגש הוא על דגים, כראוי למסעדה איכותית, טכניקות הבישול המסורתיות והמודרניות ועשרות המנות המרכיבות את התפריט - כל אלה מרכיבים את הסיפור של אידי ישראלוביץ'.

בתוספת מזטים, דגים ופירות ים המוכנים בפשטות ומרתף יין מכובד שמכיל אוסף גדול מאוד של יינות ייבוא לצד יינות מקומיים קלאסיים איכותיים.


 

Comments


bottom of page