top of page

טלטלה בשוקן: קלדנית פוטרה בשל הדלפה מתיק חסוי שהתנהל בדלתיים סגורות



רונית מנחם 63, אם חד הורית, לשעבר קלדנית בבית משפט השלום בתל אביב, פוטרה מתפקידה לאחר שהדליפה מידע חסוי למתנגדת החיסונים יוספה ברק. מדובר בין היתר במידע מתוך תיק הטרדה מאיימת, אשר התנהל תחת איסור פרסום. מנחם, ששימשה כקלדנית של השופט טל חבקין, והיא הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים על חומרת עונשה.


מנחם אומרת שבמהלך מגיפת ה-COVID-19, היא הייתה בין מתנגדי החיסונים בתקופת הקורונה. למרות שבסופו של דבר בחרה לקבל את החיסון כדי להמשיך בעבודתה. מנחם עסקה באופן פעיל ועקבה ברשתות אחרי המתנגדים המובילים ובהם ברק שהייתה מן הבולטים שבהם. 


לדבריה, היא העריצה את ברק וראתה מעין מנטור; "יהיה מדויק להגדיר זאת כיחסי הערצה .המערערת פיתחה הערצה של ממש לגבי ברק וראתה בה כסוג של גורו. באופן נאיבי, שלא לומר ילדותי, ניסתה למצוא חן בעיניה ולמשוך את תשומת ליבה".


מנחם מדגישה, ולכן היא הודתה והביעה חרטה כבר בתחילת החקירה המשמעתית נגדה בנציבות שירות המדינה. היא מודה שנסחפה בלהט בשל מאבק החיסונים והלכה בצורה עיוורת אחרי ברק, יחד עם רבים אחרים שנלכדו ברִשתהּ. רק מאוחר יותר בשלב מאוחר מאוד הבינה כי "נפלה קורבן לאישה ערמומית ומתוחכמת ובהתנהלות תמימה, נעדרת שיקול דעת".


על-פי הערעור, הודתה מנחם כי לא גילתה את הקשר שלה עם ברק והמשיכה לשמש כקלדנית במהלך דיונים בפני השופט חבקין ובהם ברק הייתה צד. עוד נטען, כי במספר הזדמנויות, העבירה המערערת מידע לגב׳ ברק ללא סמכות ותוך הפרת חובת הסודיות והאמון שניתנו בה.


מנחם חשפה לברק מידע חסוי, בין היתר במידע מתוך תיק למניעת הטרדה מאיימת, אשר התנהל תחת צו איסור פרסום.  בנוסף, היא מסרה מידע ואת רשמיה אודות השופט חבקין לגב׳ ברק וכן מידע על שיחה שקיימה לכאורה עם השופט חבקין אודות קבלת ההחלטה בתיק.


בחודש הקודם גזר בית הדין המשמעתי של נציבות שירות המדינה על מנחם פיטורים לאלתר, הרחקה לשנה משירות המדינה ופסילה של שלוש שנים מהנהלת בתי המשפט.

 

בערעורה, טוענת מנחם כי העונש חמור יתר על המידה ואינה מתחשבת בטיב הקשר שלה עם ברק. היא מדגישה את גילה בת 63, את מעמדה כאם חד הורית לשניים, את רקורד עבודתה למופת, שזהו הכישלון הראשון שלה, שמדובר בניגוד עניינים ברמה נמוכה ושמצבה הכלכלי קשה.

 

בית משפט מחוזי ירושלים

השופט נמרוד פלקס, אמר כי "בהינתן העובדה שהמבקשת לא הושעתה מעבודתה, הנני מורה כסעד ארעי על עיכוב פיטורי המבקש, וזאת עד החלטה אחרת. בשלב זה - כהצעת המבקשת עצמה - המבקשת מושעית מעבודתה עד החלטה אחרת.


ככל שמשיבה מתנגדת להותרת הסעד הארעי דנן במתכונתו הנוכחית עד הכרעה בהליך העיקרי (עת יש לשער נותנת שההליך העיקרי יוכרע במהלך החודשים הקרובים), תתכבד המשיבה להגיב לבקשה דנן".

 

bottom of page