אייל שני נגד ישראייר: ביהמ"ש אישר פשרה – החברה תעדכן פרסומיה על זכויות הנוסעים
- מגזין בית המשפט
- 13 בפבר׳
- זמן קריאה 2 דקות
עודכן: 14 בפבר׳

אייל שני הגיש תביעה לבית משפט השלום בתל אביב נגד חברת ישראייר תעופה ותיירות בע"מ, בטענה כי החברה נמנעה באופן שיטתי מליידע את ציבור הנוסעים על זכויותיהם כנדרש בחוק שירותי תעופה. במסגרת התביעה, ביקש שני צו הצהרתי וצו עשה שיחייבו את ישראייר לפרסם מידע ברור בנוגע לפיצוי וסיוע במקרה של ביטול טיסה.
בהובלתו של השופט עדי הדר (בצילום), ניהלו הצדדים משא ומתן ממושך, שבסופו הגיעו להסכם פשרה שקיבל תוקף של פסק דין. ההסכם מחייב את ישראייר לעדכן את אתר האינטרנט שלה ולהוסיף קישורים בולטים לזכויות הנוסעים. בנוסף, התובע יקבל גמול בסך 2,000 ש"ח, ועורך דינו יזכה לשכר טרחה של 21,000 ש"ח בתוספת מע"מ.
במסגרת פסק הדין, השופט עדי הדר התייחס להסכם פשרה קודם בתיק אושרית דהן נ' ישראייר תעופה ותיירות בע"מ, בו התחייבה החברה לשפר את פרסומי המידע לנוסעים. הוא הדגיש כי גם במקרה זה, ישראייר מחויבת לוודא שהנוסעים מקבלים את המידע המגיע להם, והבהיר: "כאשר חברה מסחרית פועלת מול ציבור רחב, עליה לעמוד בחובות הגילוי והיידוע שנקבעו בדין. אין זה עניין של רצון טוב, אלא חובה חוקית שמטרתה להגן על הצרכן ולמנוע פגיעה בזכויותיו".
הצדק לא תמיד מצוי רק במסדרונות הרחבים של הערכאות הגבוהות. לעיתים הוא מתגלה דווקא באולמות בתי המשפט בהם נידונות תביעות של אזרחים מול תאגידים גדולים. בתי משפט השלום הם הזירה בה מתנהלים מאבקים על זכויות הפרט, ושם מתקבלות הכרעות אמיצות המאזנות בין האדם למערכת.
במהלך עשור לכהונתו של השופט עדי הדר, ניכר כי טובת האזרח נמצאת במרכז שיקוליו. אין זה אומר שכל תביעה מתקבלת, אך גם כאשר תובע אינו מדייק בטענותיו, בית המשפט מכוון אותו לאפשרויות חלופיות שימנעו ממנו לבזבז את משאביו ומשאבי המערכת לשווא.
סוף דבר: בית המשפט אישר את הסכם הפשרה, מחק את התובענה הייצוגית ודחה את תביעתו האישית של התובע. ישראייר מחויבת כעת לפרסם את המידע בהתאם להוראות החוק, מהלך שעשוי להשפיע על אלפי נוסעים בעתיד.
Comments