top of page

בצל המלחמה: ביהמ"ש בתל אביב מעניק אזרחות ישראלית לערבי פלסטיני - ללא בדיקת אבהות


בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב קיבל לאחרונה החלטה מכרעת בתגובה לעתירה של צעיר ערבי (20) המבקש אזרחות ישראלית. בפסק דין משמעותי דחתה השופטת מיכל אגמון-גונן את טענת משרד הפנים לפיה על הצעיר להוכיח באמצעות בדיקת אבהות שהוא בנו של אזרח ישראלי. מקרה זה שופך אור על האתגרים המורכבים העומדים בפני אנשים חסרי מעמד בישראל ועורר ויכוח על הגינות תהליך קבלת האזרחות.


הוריי העותר, אשר נישאו בשנת 2002, ונולד בנם כעבור שנה בבית החולים איכילוב בתל אביב. ולמרבה הצער, האב הורשע בהתעללות בבנו ולאחר מכן קיבל עונש מאסר. בעקבות הגירושין פגשה האם גבר אחר, אך בשל פיקוח בירוקרטי, הבן מעולם לא נרשם רשמית כילד של אביו, מה שהותיר אותו ללא מעמד חוקי בישראל. חוסר ההכרה הזה הציב בפני הצעיר מכשולים רבים, ביניהם שלילת ביטוח רפואי ואי יכולת להתגייס לצה"ל.


לפני כשנתיים הגישו הצעיר ואמו בקשה לרשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים בבקשה לקבל אזרחות ישראלית. עם זאת, הרשות התנתה את הטיפול בבקשה בהמצאת פסק דין הצהרתי מבית המשפט לענייני משפחה, המאשר את הקשר הביולוגי. הצעיר מתוסכל מהדרישה הזו, שהצריכה מגע עם אביו המתעלל לאחר 20 שנות נטישה, החליט העותר להפנות את הנושא לבית המשפט בינואר של אשתקד.


הצעיר טען בתוקף כי החלטת משרד הפנים אינה סבירה ואינה הוגנת כאחד. הוא סיפק ראיות משמעותיות התומכות בטענתו שהוא בן של ישראלי, לרבות תעודת נישואים של הוריו. למרות זאת, החלטת המשרד הותירה אותו בחוסר אזרחות, ללא מעמד חוקי או מקום ראוי בעולם, וחשפה אותו לאפשרות לשלילת החירות, מעצר וגירוש. מנגד, רשות האוכלוסין התעקשה על בדיקה גנטית כהוכחה להורות.


השופטת אגמון-גונן מצאה את דרישת הרשות לבצע בדיקה גנטית כבלתי צודקת. היא ציינה כי הרשות התעלמה מראיות משמעותיות המבססות את טענת העותר, והפכה את הבדיקה למיותרת. הוצגו מסמכים תומכים, כגון הודעה בזמן אמת מבית החולים איכילוב המאשרת לידת העותר אשר נולד לאב ישראלי והוצגו תעודות נישואין וגירושין. וכן, פסק דין של בית הדין השרעי שחייב את האב לשלם מזונות לצעיר ואימו.


בפסק דינה הכירה השופטת אגמון-גונן בנסיבות הייחודיות והקשות של המקרה. העותר, שנולד בבית החולים איכילוב וננטש על ידי אביו המתעלל, גדל בישראל, קיבל חינוך והסתמך על מערכות רווחה. למרות קשרים אלה, הוא נותר ללא מעמד חוקי בישראל או בכל מדינה אחרת. בהתבסס על נסיבות חריגות אלו, החליטה השופטת שתוענק לצעיר אזרחות באופן מיידי, כאשר הרשות תישא בהוצאותיו בסך 15,000 ₪.


החלטת בית המשפט לעניינים מנהליים להעניק אזרחות ישראלית לנער ערבי ללא מעמד בישראל מהווה צעד משמעותי לקראת התמודדות עם האתגרים העומדים בפני אנשים במצבים דומים.

Commentaires


bottom of page