top of page

תעלומה: אופנוען עם קסדה ומשקפיים הביא לבעל עסק מעטפה עם 130 אלף שקל


כסף שהגיע לאדם מאדם לא ידוע וללא סיבה ידועה, הועבר למשמורת במשטרת ישראל, האם יוחזר למקבל הכסף, האם יחולט לאוצר המדינה, או האם יועבר לאפוטרופוס הכללי? זו השאלה בה עסק השופט שלמה ארדמן (בצילום).


בינואר 2024 פנה רפאל לוי למשטרה וטען כי הגיע אדם רכוב על קטנוע שחבש קסדה ועם משקפי שמש לבית העסק בו הוא עובד ושאל האם רפאל לוי נמצא. באותה שעה רק בנו של לוי היה במקום, כשאמר לו שאביו לא נמצא, עזב האופנוען את המקום, וחזר מאוחר יותר כאשר לוי היה בעסק.


כשהבין שלוי בעסק מסר לו מעטפה חומה ללא כיתוב עליה ועזב את המקום, בלא להזדהות. כשפתח לוי את המעטפה מצא בה שטרות כסף מזומן בסך של 130,000 שקל, ולוי העביר את המעטפה עם הכסף לתחנת משטרטת זבולון.


אחרי שלושה חודשים ניגש לוי לתחנת המשטרה וטען כי הוא רוצה לקבל את הכסף וכי מדובר בכספו. אולם, בהודעתו למשטרה באותו היום, טען כי הכסף קשור לסכסוך משפחתי בינו לבין אחיו על רקע ירושת אמו, ומישהו מהמשפחה הביא לו את הכסף. שבוע לאחר מכן חזר בשנית לתחנת המשטרה והפעם טען כי הכסף אינו קשור לירושה, אלא לפריצה לבית שלו לפני מספר שנים וכנראה מישהו החליט לחזיר לו את הכסף שגנב ממנו.


משבוששה המשטרה להחזיר ללוי את הכסף, הגיש בקשה לבית המשפט. בבקשה טען כי המשטרה מחוייבת להחזיר לו את כספו, מכוח תקנה 10א' לתקנות השבת אבידה, מאחר וחלפו מספר חודשים מאז הגיעו הכספים למשטרה. מנגד, טוענת המשטרה כי אין עסקינן באבידה או בנכסי הפקר, ויש להורות על חילוט הכספים על פי סעיף 34 לפקודת סדר הדין הפלילי ומחיקת התביעה על הסף.


השופט ציין כי "בעוד שנטל ההוכחה להוכיח זכות לקבל חזקה ברכוש רובץ על רפאל לוי, נטל ההוכחה למתן צו חילוט זמני רובץ על המשטרה. זהו נטל של הליך פלילי ולא אזרחי. אך, ישנו סיכוי נמוך להגשת כתב אישום".  


השופט לא קיבל כי מדובר בסכסוך ירושה או בהחזר כספים מפריצה לביתו. והוסיף, כי לוי לא הביא מסמך אחד המוכיח קיומו של סכסוך. "בנסיבות אלה, לא בכדי מתנגדת המשטרה להשבת הכספים למבקש".


עם זאת, ציין השופט כי ייתכן מאוד ורוכב האופנוע טעה בזיהוי ומסר בטעות את המעטפה עם הכסף לידיו של לוי. השופט קבע כי במקרה זה אין מנוס מחילוט הכסף לטובת אוצר המדינה.



Opmerkingen


bottom of page